FC Barcelona heeft maandag het onderzoek gepresenteerd die het in opdracht van Price WaterHouse & Coopers moest worden uitgevoerd voor het social media schandaal Barcagate. De Catalanen zouden het bedrijf I3Ventures hebben ingehuurd om analyses uit te voeren om sociale netwerken te controleren. Dit leidde tot de oprichting van valse accounts, kritiek op tegenstanders en spelers van de huidige ploeg en het uitlekken van verschillende zaken.
De raad van bestuur van Barça werd maandag op de hoogte gebracht van de conclusies van de audit in opdracht van Price Waterhouse & Coopers over Barçagate.
Zoals verklaard door Catalunya Ràdio, geven de conclusies, uitgelegd door de woordvoerder van de entiteit, Josep Vives, aan dat bij het inhuren door de Club van verschillende diensten met betrekking tot het toezicht en de analyse van de netwerken, geen enkele campagne in opdracht werd gegeven door de club. Vives liet maandag ook weten dat de waarde van de gecontracteerde diensten binnen een marktprijsklasse lag.
In de audit wordt ook opgemerkt dat niet aan alle interne protocollen die voor een dergelijke zaak vereist zijn, is voldaan. Vives gebruikte het woord “disfuncties” en legde uit dat het bestuur de uitvoerend directeur van de club, Òscar Grau, opdracht heeft gegeven om een protocol van actie op te stellen om deze fout in de toekomst te vermijden en toe te passen op vertrouwelijke en strategische projecten van de club.
Het volledige rapport is hier te lezen.